Återlämningsformulär

Återlämningsformuläret är designat för att göra processen smidig och bekymmersfri för dig som förare eller fordonsansvarig.

OBS! Transporten bokas baserat på angivet återlämningsdatum. Ledtiden för upphämtning är 10 - 15 arbetsdagar. Dessvärre kan vi inte uppge exakt datum och tidpunkt för upphämtning, men ni blir kontaktade 1 - 2 dagar innan detta sker. Eventuella drivmedelskort för fordonet bör klippas samma dag som fordonet återlämnas.

Återlämningsguide: Ladda ner

Viktigt att notera innan återlämning:

Bilen ska återlämnas i avtalsenligt skick, i annat fall uppstår ersättningsskyldighet för leasetagaren. Vad som är accepterat som normalt respektive onormalt slitage ser du exempel på i återlämningsguiden.

Skador som inte klassas som normalt slitage ska vara åtgärdade och anmälda till respektive försäkringsbolag.

Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.

För detaljerad information om hur du gör en skadeanmälan, se Förartjänster - Om olyckan är framme.

Hur sker återlämning av min bil?

Du ska återlämna din bil hos den återförsäljare som levererar din nya bil. Om din nya bil istället levereras direkt till dig, vänligen informera oss så att vi kan ordna återlämningen av din befintliga bil.

Om du inte planerar att hämta ut en ny bil utan endast behöver återlämna en befintlig, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Kontrollera först med återförsäljaren att de accepterar återlämningar, eftersom detta inte alltid är fallet.

Som alternativ kan bilen placeras på en överenskommen säker plats där den är inhängad eller inlåst till dess att den hämtas upp. Om ingen av dessa alternativ för återlämning passar dig, kontakta oss på eol@santanderleasing.se.

Besiktningsprocess

Efter att fordonet har återlämnats utförs en besiktning av en oberoende part. Teknikern bedömer fordonets skick och skiljer mellan normalt slitage och skador som kan resultera i debitering till leasetagaren. Ett besiktningsprotokoll upprättas, där eventuella skador dokumenteras.

Besiktningen tar även hänsyn till normalt slitage, som mindre märken och repor. Slitage som däremot anses vara onormalt påverkar bilens värde och kommer därför att debiteras.

Om reparationer är nödvändigt görs de kostnadseffektivt, med hänsyn tagen till ålder och mil på bilen.

Exempel på skador som bör åtgärdas:

  • Repor: Förändringar i lacken där repan är tillräckligt djup för att man ska kunna känna den med en nagel och inte försvinner vid polering.
  • Bucklor: Förändringar i bilens plåtdelar.
  • Andra skador: Skador som orsakats av eftermonterad utrustning, stenskott, spruckna rutor, skadade lister, skadad inredning, kantstötta fälgar och liknande.

Återlämningsguide: Ladda ner

 

1. Dina uppgifter

*
*
*

2. Föraren & Fordonet

*


*
En bekräftelse kommer att skickas till den angivna e-postadressen för att informera att fordonet har registrerats för återlämning.


*
*
*
*
*
*


Vid "Ja" kommer föraren att bibehålla sin status som förare och inget annat händer. Vid "Nej" kommer föraren att exkluderas från all extern kommunikation och slutligen raderas från vårt data system.

3. Återlämningsplats

*
*
*
*

4. Utrustning och tillbehör

*









OBS! Om hjulen inte finns i fordonet kommer Santander att debitera företaget en helt ny hjuluppsättning alternativt en fraktkostnad om däckförvaring finns.
*
*


Vid återlämning ska fordonet vara noggrant tvättat, både invändigt och utvändigt. En ren bil underlättar besiktningen och kan förhindra eventuella extra avgifter.
*


OBS! Vid utebliven laddning eller tankning debiteras du för uppladdning, drivmedel, väntetid och transport.

5. Synliga skador

Ange eventuella skador på fordonet i fältet nedan. Efter återlämning kommer Santander genomföra en fullständig besiktning. Skador som behöver åtgärdas kommer att repareras enligt riktlinjerna. Observera att kostnader för reparationer kommer att faktureras till det angivna kostnadsstället hos kunden.
*


*


Skador som inte anmäls till respektive försäkringsbolag och inte åtgärdas före fordonets återlämning debiteras föraren/företaget. Detta kan bli dyrare än självrisk.
*
*

6. Återlämningsdatum

Transporten bokas baserat på angivet återlämningsdatum. Ledtiden för upphämtning är 10 - 15 arbetsdagar. Dessvärre kan vi inte uppge exakt datum och tidpunkt för upphämtning, men ni blir kontaktade 1 - 2 dagar innan detta sker. Eventuella drivmedelskort för fordonet bör klippas samma dag som fordonet återlämnas.
*
Klicka på kalenderikonen för att välja ett datum.
*
*