Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Bilbeställning

Beställning av nytt fordon

Innan du gör en ny beställning, vänligen se till att du är bekant med bilbeställningsprocessen och de villkor som finns i ert företags bilpolicy. För att beställa nytt fordon ska en fullständig offert och specifikation från en återförsäljare skickas till salessupport@santanderleasing.se. Om er bilpolicy inte specificerar en fast körsträcka eller löptid för TCO-budgetberäkningen, inkludera din årliga körsträcka och önskad löptid i månader i din förfrågan.

När är min bil klar för leverans?

Efter beställning återkommer återförsäljaren med en orderbekräftelse samt planerad leveranstid till Santander Leasing. Därefter kontaktar vi dig med information om preliminär leveransdag.

Var kan jag se status på min bilbeställning?

Vi kommer att informera dig om status så fort vi får informationen från återförsäljaren. Efter att bilen är beställd hänvisar vi till återförsäljaren för frågor om leveransstatus.

Kan jag eftermontera utrustning på min bil?

Vid eftermontering av utrustning på din leasingbil måste bilansvarig ge ett godkännande. Montering av utrustning som kräver ingrepp i bilen (till exempel borrhål eller annan åverkan) kräver ett skriftligt förhandsgodkännande från oss.

Observera att vid olegitimerad montering erhålles föraren/företaget ansvarig för kostnaden.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Drivmedelskort

Drivmedel: Rentokil

Nomor Rentokil AB - Om du kör en förmånsbil kan du beställa drivmedelskort genom att fylla i formuläret nedan. För dig som kör en servicebil, vilket innebär bilar som är tilldelade olika kostnadsställen, är det inte möjligt att själv beställa drivmedelskort. I detta fall behöver du kontakta din närmaste chef för att göra en beställning.

Ambius AB - Om du är förare av en bil utställd till dig, kan du beställa drivmedelskort genom att fylla i formuläret nedan. Om du inte har möjlighet att göra detta, bör du kontakta din närmaste chef för hjälp.

Sweden Recycling AB - Förare av bilar som är utställda till dem kan beställa drivmedelskort genom att fylla i formuläret nedan. Om föraren inte kan göra detta själv, ska närmaste chefen kontaktas för assistans.

Får jag använda drivmedelskort för hyrbil?

Ja, du får använda drivmedelskortet för att tanka eller ladda hyrbilen. För att säkerställa att du får korrekt ersättning, kom ihåg att välja alternativet för hyrbil när du rapporterar i körjournalen.

PIN-kod till Drivmedelskort

Vid beställning av ett Circle K-kort behöver du meddela oss en fyrsiffrig PIN-kod när du har mottagit kortet. PIN-koden bör inte vara för enkel, som till exempel 1111 eller 1234. Först när vi har kopplat ihop koden med kortet kan du börja använda det.

För Preem, OKQ8 & St1 skickas PIN-koden automatiskt separat och kommer fram några dagar senare.

Northe: skickas ut till dig inom 1-2 veckor, men det är inte nödvändigt för laddning – allt du behöver finns i appen.

Gäller ej MER och E.ON då dessa aktiveras vid första laddningstillfälle.

Om jag har ett bränslekort med drivmedel som förmån måste jag betala för den el jag laddar hemma?

Ja, ni betalar er elräkning som vanligt. Ni blir därefter ersatta efter avtalat kr/kWh i slutet av varje månad, för den el som ni har laddat hemma. Ersättningen tas upp i den totala drivmedelsförmånen och ni beskattas därefter för er privata körning.

När får jag drivmedelskortet?

Så fort vi har uppgifter om leveransdag samt registreringsnummer från bilåterförsäljaren beställer vi drivmedelskort enligt leasingavtalet. Kortutskick sker till företagsadress eller till din hemadress. Du kommer att mottaga ett bekräftelsemail från oss att kortet är på väg.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Däck

Däckbyte och däckservice
  1. Du kontaktar själv närmaste Vianor, Euromaster eller Däckia och uppger ditt registreringsnummer när du bokar tid.
  2. Vid säsongsbyte av däck, kontakta verkstaden där däcken förvaras. I ditt leasingavtal kan du se om vinterdäck ingår.
  3. Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Du får använda dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april. Användning av dubbdäck är förbjudet mellan 16 april och 30 september, om det inte förekommer eller förväntas bli vinterväglag.
  4. Alla däckköp kräver en rekvisition från Santander Leasing, förutom vid hjulskifte och förvaring.
När måste jag byta till vinterdäck?

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Vad gäller vid köp av nya däck?

Alla däckköp kräver rekvisition från Santander Leasing, dock ej hjulskifte och förvaring.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Faktura

Hur kan jag bevisa att jag har betalat min parkeringsbot?

Samla in och förbered bevis som kvitton, bankutdrag eller e-postbekräftelser som visar betalningsdatum och belopp. Dessa dokument kommer att vara avgörande för att klargöra situationen med din arbetsgivare eller leasingbolaget.

Vad ska jag göra om det skett ett felaktigt löneavdrag för en parketingsbot jag redan betaltat?

Om du märker ett felaktigt löneavdrag, bör du först samla alla relevanta bevis för att bekräfta att parkeringsboten har betalats (t.ex. kvitton eller bankutdrag). Kontakta sedan din arbetsgivares löneavdelning och presentera dina bevis. Om problemet kvarstår, vänd dig till leasingbolaget för ytterligare hjälp.

Hur bestrider jag en parkeringsbot?

Kontakta det företag som har utfärdat parkeringsboten innan sista betalningsdagen. Parkeringsboten behöver betalas även om den ska bestridas. I vissa fall behövs en fullmakt från oss som du får genom att kontakta oss på kundservice@santanderleasing.com. Vänligen ange ärendenummer och registreringsnummer.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Förmånsvärde | Löneavdrag

Hur beräknas fast förmånsvärde?

Fast förmånsvärde beräknas på ett antal olika parametrar som bilmärke, modell, tillverkningsår, vald extra utrustning, prisbasbelopp etc.

Kortfattat, vad innebär förmånsvärde?

Om en anställd får en förmån genom jobbet, exempelvis en bil att använda, och det innebär en besparing jämfört med vad det kostat att köpa eller hyra samma sak privat, förmånsvärdet är ordet för den besparingen. Den mellanskillnaden är också den del som kan bli skattepliktig.

Vad kommer förmånsbilen kosta mig?

En förmånsbil ägs och betalas av företaget men du som förare betalar extra skatt baserat på bilens förmånsvärde. Har du 35 000 kronor i lön och bilens förmånsvärde är 6 000 kronor betalar du inkomstskatt på lönen plus förmånsvärdet, d.v.s. 41 000 kronor. Förmånsbilen kostar dig alltså cirka 1900 kronor i detta fall (om du betalar 32% i skatt).

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Laddbox

Vad kostar det att ladda bilen?

I snitt kostar det 5kr/kWh vid destinationsladdning. 1,8kr/kWh vid hemma- och kontorsladdning. Vid snabbladdning ligger snittet på 8kr/kWh. Samtliga priser är schablonpriser och priserna kommer att variera utifrån laddpartner, energizoner, ditt privata elavtal, laddning hos roamingpartners då de sätter sina egna priser och i vilket land ni befinner er i. Tänk på att alltid blippa tillförsedd laddbricka eftersom ni endast kan bli återbetala av det som är registrerat, dvs. använder ni en extern applikation för att ladda kan ni inte bli återbetalda.

Kan jag beställa en laddbox via Santander Leasing?

Genom ett samarbete med Mer, E.ON och OKQ8 kan ni ta del av ett helhetserbjudande för hemmaladdning genom Santander Leasing. I detta erbjudande ingår en smart laddbox med en standardinstallation. Ni laddar bilen hemma, på arbetet eller längs med vägen och erhåller ersättning i kr/kWh enligt avtal. Förutsatt att ni har installerat en laddbox med Mer, E.ON eller OKQ8 och att ni är berättigad till förmånsbeskattning av drivmedel eller delat bränsle.

Utforska våra laddboxar

Kan någon annan ladda på min privata laddbox?

En laddbox med en RFID läsare har möjlighet till privatladdning vilket innebär att ni kan både ladda tjänstebilen och andra privata elbilar. Med olika inloggningar meddelas laddboxen vilken bil som laddas, dvs. privat eller tjänstebil och vem som ska stå för kostnaden. Vid privata laddningar står ni själva för kostnaden och faktureras via hushållets elräkning.

Vi rekommenderar en laddbox som är utrustad med RFID läsare då detta genererar möjligheten till privatladdning. Laddboxar utan RFID läsare kan enbart ladda den tjänstebil som den är kopplad till.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Om olyckan är framme

Personbilsolycka med motpart, när personen har identifierat sig?
  1. Om olyckan inträffar under de första tre åren när bilen har vagnskadegaranti, ska du göra en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag (till exempel Mercedes-Benz Försäkring) samt göra en separat skadeanmälan till AXA XL Försäkringar. När vagnskadegarantin har löpt ut, ska skadeanmälan endast göras till AXA XL Försäkringar.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Personbilsolycka utan motpart (smitningsolycka)?
  1. Gör en anmälan via polisens e-tjänst.
  2. Om olyckan inträffar under de första tre åren när bilen har vagnskadegaranti, ska du göra en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag (till exempel Mercedes-Benz Försäkring). När vagnskadegarantin har löpt ut, ska skadeanmälan göras till AXA XL Försäkringar.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Kan du inte fortsätta köra?
  1. Vid mekaniskt haveri eller skada som hindrar dig från att fortsätta köra, kontakta biltillverkarens bärgningstjänst, till exempel Mercedes-Benz om du har en Mercedes-bil.

Klicka här för en lista på biltillverkarens bärgning

Olycka med en transportbil
  1. Vid en olycka med en transportbil ska du göra en skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget
  2. Kontakta AXA XL Försäkringar och gör din anmälan, oavsett om skadan involverar en motpart eller inte. Detta beror på att transportbilen inte har någon vagnskadegaranti eller försäkring från tillverkaren.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Parkeringsskada

Parkeringsskada med en transportbil
  1. Vid en parkeringsskada med en transportbil ska du göra en skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget AXA XL Försäkringar, oavsett om skadan involverar en motpart eller inte. Detta beror på att transportbilen inte har någon vagnskadegaranti eller försäkring från tillverkaren.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Parkeringsskada utan motpart med personbil (smitningsolycka)?
  1. Gör en anmälan via polisens e-tjänst.
  2. Om parkeringsskadan inträffade under de första tre åren då bilen har vagnskadegaranti, görs en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. Till exempel Mercedes-Benz Försäkring. När vagnskadegarantin utgått, görs skadeanmälan till AXA XL Försäkringar genom att ange ditt registreringsnummer.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Parkeringsskada med motpart med personbil, när personen har identifierat sig.
  1. Om parkeringsskadan inträffade under de första tre åren då bilen har vagnskadegaranti, görs en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. Till exempel Mercedes-Benz Försäkring. När vagnskadegarantin utgått, görs skadeanmälan till AXA XL Försäkringar genom att ange ditt registreringsnummer.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Personalbil

Vad är Personalbil?

Personalbil är en personalförmån som en arbetsgivare erbjuder sina anställda. Bilen ställs till den anställdes förfogande mot ett löneavdrag.

Vad ingår i en Personalbil?
  • Finansiering
  • Vägtrafikskatt
  • Garanterat restvärde
  • Service och reparation
  • Sommar- och vinterhjul
  • Däckförvaring och skifte
  • Hantering av trängselskatt (kostnaden står föraren för)
Hur fungerar Löneavdraget?

En anställd som använder en personalbil kommer att betala en fast månatlig avgift som dras av från lönen under hela avtalsperioden. Avgiften kommer att bestå av både nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag, som görs månadsvis i förskott.

Nettolöneavdraget motsvarar förmånsvärdet av bilen, vilket innebär att den anställde inte behöver betala någon förmånsbeskattning för bilen. Den återstående delen av kostnaden kommer att betalas genom bruttolöneavdrag, vilket leder till att den anställda får fördelen av en lägre arbetsgivaravgift. Bilens rabatt kommer inte att påverka nettobeloppet av löneavdraget.

Skatteverket fastställer alltid förmånsvärdet för en bil baserat på listpriset som tillverkaren har rapporterat in. Bruttobeloppet av löneavdraget kommer att minska om bilen har en hög rabatt, eftersom leasingkostnaderna totalt sett kommer att bli lägre. Om det sker förändringar i skattereglerna kan arbetsgivaren välja att använda andra löneavdrag. Dessutom kan bruttobeloppet av löneavdraget ändras under avtalsperioden om den anställda kör längre eller kortare sträckor än vad som uppgavs i bilofferten.

Nettobeloppet av löneavdraget justeras årligen i enlighet med skatteverkets beräkningar av förmånsvärdet. Detta kan vara särskilt fördelaktigt för den anställda om hon betalar statlig inkomstskatt (med en månadslön på knappt 51 200 kronor eller mer).

Hur påverkar Personalbilen pensionen?

En sänkt nettolön är inget pensionen påverkas av, däremot kan ett eventuellt bruttolöneavdrag (endast då kostnad för bilen överstiger förmånsvärdet) påverka sjukpenningsgrundande inkomst om lönen efter bruttolöneavdraget understiger 7,5 prisbasbelopp.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Service & reparation

Behöver din bil service?
  1. Kontakta din auktoriserade märkesverkstad direkt för service eller reparation av din bil.
  2. För att undvika kostnader är det viktigt att servicen utförs enligt tillverkarens angivna tid- och milintervaller.
  3. Som förare får du inte godkänna eller påbörja reparationer utan att verkstaden först har kontaktat Santander Leasing.
Fakturan från verkstadsbesöket ska alltid faktureras Santander Leasing

Fakturan för verkstadsbesök ska alltid skickas till Santander Leasing. Ingen kostnad behöver betalas av kund vid ett verkstadsbesök.

Har jag rätt till en ersättningsbil under reparation eller service på min bil?

Generellt ingår en ersättningsbil för service och reparation i 1 dag. Om du är osäker på om du har rätt till en ersättningsbil, finns informationen i ditt avtal.

Observera att det inte ingår en ersättningsbil vid reparation av plåtskador, om det inte har tecknats ett specialavtal för detta ändamål.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Utlandskörning

Vilka dokument behöver jag vid utlandskörning ?

Om du har för avsikt att köra din leasingbil utomlands, glöm inte att se till att du är korrekt förberedd. Se till att du har följande nödvändiga dokument: ett giltigt utlandstillstånd utfärdat av Santander Leasing, registreringsbevis del 1 (blå) från Transportstyrelsen, och ett grönt kort ifall du planerar att köra i länder som kräver bevis för att ditt fordon är trafikförsäkrat. Att ha alla dessa dokument redo kan spara dig mycket tid och potentiella problem på din resa.

Beställ dokument för utlandskörning, klicka här.

Vid service eller reparationer utomlands

Vid akuta reparationer utomlands kan du som förare bli ansvarig för att betala eventuella kostnader på plats, detta eftersom många verkstäder inte kan fakturera oss. Det är viktigt att du sparar alla kvitton och dokumentation relaterad till reparationerna, både för försäkringsändamål och för att kunna redovisa eventuella åtgärder för din leasinggivare.

Vid behov av service eller reparationer i utlandet ska du kontakta Santander Leasing på +46 (0) 40 94 75 40 eller kundservice@santanderleasing.se.

Olycka utomlands, vad gör jag?

Olyckor händer, även när vi är mest försiktiga. Om du råkar ut för en olycka, var noga med att dokumentera händelsen noggrant (ta bilder, samla vittnesmål, anmäl till polisen etc.).

Om olyckan inte är av allvarlig karaktär görs en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. Vid akuta fall utomlands ring SOS international på +45 70 10 50 50.

Tryck här för att läsa mer om olyckor

Ladda bilen utomlands

Det finns ett stort antal leverantörer av laddstationer både i Sverige och runt om i Europa. Kontrollera att din laddbricka fungerar utomlands, och ladda ner leverantörens app. Genom appen kan du övervaka laddningskostnader och starta och stoppa laddningen direkt.

Din laddbricka bör täcka minst 60% av alla laddstationer. Om detta inte är fallet, planera din resa noggrant och överväg att skaffa en extra laddbricka för ett bredare nätverk av laddstationer. Tänk på att du med Santander Leasing kan kombinera upp till 3 bränslekort och laddbrickor för maximal flexibilitet.

Beställning, avslutning eller spärrning av bränslekort/laddbricka görs via 'Förartjänster' – klicka här om du behöver lägga till eller ändra bränslebolag.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Återlämning

När ska bilen återlämnas?

Normalt sett ska bilen återlämnas enligt kontraktets slutdatum för att undvika eventuella extra kostnader.

Vi tillåter att bilen återlämnas under samma månad som slutdatum. Om bilen dock återlämnas innan den angivna datumen betraktas det som en förtidslösning och medför en extra kostnad.

Om du har en skada på din bil och kontraktet snart löper ut finns det några steg du kan ta:
  1. Skadeanmälan till försäkringsbolaget: Fyll i en skadeanmälan och rapportera alla skador till ditt försäkringsbolag. Detta bör göras oavsett om skadorna hinner åtgärdas innan återlämningen av bilen.
  2. Åtgärda skadorna: Försök att åtgärda så många skador som möjligt innan du lämnar tillbaka bilen. Det kan innebära att reparera repor och bucklor, byta ut spruckna rutor eller skadade lister, samt fixa eventuella skador på inredningen eller fälgarna. Det är viktigt att alla skador åtgärdas, även om de inte täcks av försäkringsbolaget.
  3. Anmäl skadorna i återlämningsformuläret: Om du inte hinner åtgärda alla skador innan återlämningen av bilen, bör du ändå anmäla skadorna till försäkringsbolaget. Du kan ange det tilldelade skadenumret i återlämningsformuläret.
Förbered återlämningen
  1. Se till att bilen är ren och att alla personliga tillhörigheter har tagits bort.
  2. Samla ihop alla ursprungliga tillbehör som följde med bilen, såsom bilnycklar, officiella dokument och bränsle- eller laddkort.
  3. Återlämna alla sommar- och vinterdäck, laddare, lastbågar och liknande tillbehör.
  4. Glöm inte att avläsa mätarställningen.
  5. Se till att bilen är tankad eller laddad. Om det är ett helt elektriskt fordon ska batteriet ha en kapacitet att köra minst 100 km efter återlämningen. Om laddningen uteblir debiteras du för uppladdning, väntetid och transport. Samma gäller för fossildrivna fordon och hybrider. Se till att tanken är tillräckligt fylld för att köra minst 100 km efter återlämningen. Vid utebliven tankning kommer du att debiteras för bränsle och transport.
  6. Om det finns skador på bilen vid återlämningen: Anmäl skadorna genom att fylla i en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Alla skador måste vara åtgärdade innan bilen återlämnas, även de som normalt inte täcks av försäkringsbolaget. Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.
Hur sker återlämning av min bil?

Du kan återlämna din bil genom att lämna den till den återförsäljare som kommer att leverera din nya bil. Om din nya bil istället levereras med transport till dig, vänligen meddela oss så hjälper vi dig med återlämningen av din befintliga bil.

Om du inte har någon ny bil att hämta ut utan endast behöver återlämna en bil, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Vänligen se till att kontrollera med märkesåterförsäljaren om de kan hantera återlämning av bilar, eftersom de inte är förpliktigade att göra det.

Alternativt kan bilen placeras på den överenskomna platsen, till exempel din arbetsplatsparkering, och vi kan hämta upp den därifrån. Du kan lämna nycklar och annan dokumentation i receptionen och meddela oss om det. 

Oavsett hur du väljer att återlämna din bil är det viktigt att du fyller i återlämningsformuläret.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Övrigt

Om regeringen beslutar om höjd beredskap, kan min leasingbil som ägs av ett leasingbolag tas i anspråk av staten?

Ja, staten har rätt att ta kontroll över alla fordon, inklusive leasingbilar, vid en situation där regeringen beslutar om höjd beredskap. Detta gäller oberoende av vem som äger fordonet – oavsett om ägaren är en privatperson, ett företag, svensk medborgare eller inte. I sådana fall övergår äganderätten av bilen från leasingbolaget till staten.

Som leasingtagare är du dock fortfarande ansvarig för att fortsätta betala för leasingen fram till att du överlämnar bilen vid angiven avlämningsplats.

Läs mer Forsvarsmakten.se

Får jag övningsköra med mina anhöriga i bilar från Santander Leasing?

Ja, från vår sida går det fint. Bilens försäkring gäller så länge den som framför bilen eller dess handledare har körkort. Kontrollera med företagets bilpolicy eller bilansvarig/fleetmanager då det kan vara reglerat här.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i