Förbered återlämning
- Se till att bilen är ren och att alla personliga tillhörigheter har tagits bort.
- Samla ihop alla ursprungliga tillbehör som följde med bilen, såsom bilnycklar, officiella dokument och bränsle- eller laddkort.
- Återlämna alla sommar- och vinterdäck, laddare, lastbågar och liknande tillbehör.
- Glöm inte att avläsa mätarställningen.
- Se till att bilen är tankad eller laddad. Om det är ett helt elektriskt fordon ska batteriet ha en kapacitet att köra minst 100 km efter återlämningen. Om laddningen uteblir debiteras du för uppladdning, väntetid och transport. Samma gäller för fossildrivna fordon och hybrider. Se till att tanken är tillräckligt fylld för att köra minst 100 km efter återlämningen. Vid utebliven tankning kommer du att debiteras för bränsle och transport.
- Om det finns skador på bilen vid återlämningen: Anmäl skadorna genom att fylla i en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Alla skador måste vara åtgärdade innan bilen återlämnas, även de som normalt inte täcks av försäkringsbolaget. Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.
Hur sker återlämning av min bil?
Du kan återlämna din bil genom att lämna den till den återförsäljare som kommer att leverera din nya bil. Om din nya bil istället levereras med transport till dig, vänligen meddela oss så hjälper vi dig med återlämningen av din befintliga bil.
Om du inte har någon ny bil att hämta ut utan endast behöver återlämna en bil, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Vänligen se till att kontrollera med märkesåterförsäljaren om de kan hantera återlämning av bilar, eftersom de inte är förpliktigade att göra det.
Alternativt kan bilen placeras på den överenskomna platsen, till exempel din arbetsplatsparkering, och vi kan hämta upp den därifrån. Du kan lämna nycklar och annan dokumentation i receptionen och meddela oss om det.
Slutlig inspektion för att kontrollera bilens skick
Efter återlämnandet av bilen genomgår den en slutlig inspektion utförd av en oberoende part för att bedöma dess skick. Om ni önskar medverkar vid denna inspektion kontakta eol@santanderleasing.se. Inspektionen tar hänsyn till vanligt slitage, som mindre märken och repor. Vid mer allvarliga skador kan det tillkomma extra kostnader. För att undvika att bli fakturerad för saknade föremål och skador som täcks av försäkringen, följ våra återlämningsriktlinjer.
Exempel på skador som bör åtgärdas:
- Repor: Förändringar i lacken där repan är tillräckligt djup för att man ska kunna känna den med en nagel och inte försvinner vid polering.
- Bucklor: Förändringar i bilens plåtdelar.
- Andra skador: Skador som orsakats av eftermonterad utrustning, stenskott, spruckna rutor, skadade lister, skadad inredning, kantstötta fälgar och liknande.