Vanliga frågor om service & reparation

Service & reparation

Hur går det till vid besiktning?
  1. Vi meddelar dig i god tid när det är dags för besiktning genom att skicka en rekvisition som du tar med till besiktningen.
  2. När du bokar, var vänlig uppge att du är fakturakund samt ditt kundnummer hos det aktuella besiktningsbolaget. 
  3. Bilprovningen, Besikta och Opus använder kundnummer 202 323. Carspect använder kundnummer 666 990 97.
  4. Observera att betalning via Klarna inte hanteras av Santander Leasing och betraktas därför som ogiltig betalning. Vid val av betalningsmetod, använd INTE Klarna.
  5.  

Tänk på att det är du som förare som ansvarar för att bilen besiktigas inom besiktningsperioden, så att körförbud inte inträder.

När ska jag besiktiga mitt fordon?

Vi meddelar dig i god tid när det är dags för besiktning genom att skicka en rekvisition som du tar med till besiktningen. Du bokar sedan själv tid hos någon av de besiktningsleverantörer som finns.

Tänk på att det är du som förare som ansvarar för att bilen besiktigas inom besiktningsperioden, så att körförbud inte inträder.

Behöver din bil service?
  1. Kontakta din auktoriserade märkesverkstad direkt för service eller reparation av din bil.
  2. För att undvika kostnader är det viktigt att servicen utförs enligt tillverkarens angivna tid- och milintervaller.
  3. Som förare får du inte godkänna eller påbörja reparationer utan att verkstaden först har kontaktat Santander Leasing.
Fakturan från verkstadsbesöket ska alltid faktureras Santander Leasing

Fakturan för verkstadsbesök ska alltid skickas till Santander Leasing. Ingen kostnad behöver betalas av kund vid ett verkstadsbesök.

Har jag rätt till en ersättningsbil under reparation eller service på min bil?

Generellt ingår en ersättningsbil för service och reparation i 1 dag. Om du är osäker på om du har rätt till en ersättningsbil, finns informationen i ditt avtal.

Observera att det inte ingår en ersättningsbil vid reparation av plåtskador, om det inte har tecknats ett specialavtal för detta ändamål.

Hur ofta ska man serva bilen?

Alla bilar är inte byggda på samma sätt, och därmed har de också olika serviceintervall. Dessutom finns det olika typer av serviceintervall, vanligast är milbaserad och årsbaserad. Du kan till exempel se i din instruktionsbok att bilen ska servas var 1 500:e mil eller var 12:e månad.

Detta betyder att om du kör 3 000 mil per år kommer du att behöva serva bilen två gånger om året. Omvänt behöver du bara serva den var 12:e månad om du kör mindre än 1 500 mil om året. Du kan alltid se i bilens instruktionsbok hur intervallet ser ut för just din bil.

En del märken har även idag något som kallas konditionsbaserad service, vilket betyder att bilen på ett dynamiskt vis indikerar att det är dags för service. Har du en offensiv körstil kommer serviceindikatorn att larma om att det är dags att serva bilen något tidigare än om du kör lugnt och försiktigt.

Vad gör jag om mitt fordon har fått körförbud?

Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud i samband med besiktningen på stationen måste fordonet bärgas därifrån. Körförbudet gäller tills en ny besiktning har gjorts. Här kan du läsa om olika slags körförbud.

Om fordonet har fått körförbud på grund av utebliven besiktning får du köra fordonet till närmaste besiktningsstation eller verkstad. Om fordonet däremot har fått körförbud utfärdat av polis eller i samband med besiktningen måste det bärgas till verkstaden.

Vad gör jag om jag saknar en rekvisition?

Om du saknar en rekvisition bör du kontakta leasingbolagets verkstadsavdelning för att be om att få rekvisitionen utskickad på nytt.

Santander Leasing verkstad: verkstad@santanderleasing.se