Vanliga frågor om återlämning

Återlämning

Hur sker återlämning av min bil?

Du ska återlämna din bil hos den återförsäljare som levererar din nya bil. Om din nya bil istället levereras direkt till dig, vänligen informera oss så att vi kan ordna återlämningen av din befintliga bil.

Om du inte planerar att hämta ut en ny bil utan endast behöver återlämna en befintlig, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Kontrollera först med återförsäljaren att de accepterar återlämningar, eftersom detta inte alltid är fallet.

Som alternativ kan bilen placeras på en överenskommen säker plats där den är inhängad eller inlåst till dess att den hämtas upp. Om ingen av dessa alternativ för återlämning passar dig, kontakta oss på eol@santanderleasing.se.

Oavsett hur du väljer att återlämna din bil är det viktigt att du fyller i återlämningsformuläret.

Tips om förberedelser inför återlämning
  1. Kom ihåg att plocka bort personliga tillhörigheter.
  2. Om fordonet har kaross- eller glasskador, ordna med reparationer.
  3. Kontrollera fordonets mätarställning och se till att inga varningslampor lyser och att all belysning fungerar.
  4. Vid återlämning ska fordonet vara tvättat, både invändigt och utvändigt. En ren bil underlättar besiktningen och kan förhindra eventuella extra avgifter.
  5. Fordonets digitala användartjänster och appar ska fabrikåterställas.
  6. Se till att återlämna bilen med tillräckligt bränsle eller batterikapacitet för att kunna köra minst 100 km. Vid brist på bränsle eller otillräcklig laddning tillkommer kostnader för tankning/laddning, väntetid och transport.
  7. Säkerställ att alla hjuluppsättningar, inklusive reservhjul, har normalt slitage och uppfyller guidens krav. Återlämna alla sommar- och vinterhjul, laddningskablar, lastbågar och liknande tillbehör.
Viktigt att notera innan återlämning:
  • Bilen ska återlämnas i avtalsenligt skick, i annat fall uppstår ersättningsskyldighet för leasetagaren. Vad som är accepterat som normalt respektive onormalt slitage ser du exempel på i återlämningsguiden.
  • Skador som inte klassas som normalt slitage ska vara åtgärdade och anmälda till respektive försäkringsbolag.
  • Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.
  • För detaljerad information om hur du gör en skadeanmälan, se vår hemsida: Förartjänster - Om olyckan är framme.
När ska bilen återlämnas?

Normalt sett ska bilen återlämnas enligt kontraktets slutdatum för att undvika eventuella extra kostnader.

Vi tillåter att bilen återlämnas under samma månad som slutdatum. Om bilen dock återlämnas innan den angivna datumen betraktas det som en förtidslösning och medför en extra kostnad.

Jag planerar att byta arbetsgivare. Kan jag ta med mig min bil till den nya arbetsgivaren?

Ja, det är möjligt under förutsättning att både den nya och gamla arbetsgivaren godkänner det och att den nya arbetsgivaren uppfyller Santander Leasings kreditkrav. Det krävs också att den nya arbetsgivaren skriver ett ramavtal med Santander Leasing.

Jag glömde att skicka in återlämningsformuläret, vad händer nu?

Vid återlämning ska återlämningsformuläret fyllas i och skickas in i samband med att bilen returneras. Om du av någon anledning har glömt att skicka in formuläret, kommer vi att använda dagen då fordonet anländer till Santander Leasing som återlämningsdatum.

Kan jag få tillbaka kvarglömda saker efter återlämning av fordon?

Tyvärr kan Santander Leasing inte garantera förvaring eller ansvar för kvarlämnade saker efter återlämningen av fordonet. Det är viktigt att du kontaktar Santander Leasing så snart som möjligt på telefonnummer +46 (0) 40 94 75 40 eller via e-post kundservice@santanderleasing.se om du har glömt något i bilen.

Santander Leasing kommer att göra sitt bästa för att återlämna dina ägodelar, men de kan inte hållas ansvariga för eventuell förlust av värdefulla föremål om de inte återfinns.

Kan jag köpa ut min leasingbil från Santander Leasing när avtalet löper ut?

Bilar som har leasats på en Operationell leasing, återlämnas till Santander Leasing och säljs därefter genom våra olika försäljningskanaler. Det finns från Santander Leasing sida inga hinder för att en anställd hos kunden köper bilen. Bilen ska säljas till minst ett marknadsvärde för att en så kallad "dold förmån" inte ska uppstå ur Skatteverkets synvinkel.

Vår returavdelning kan erbjuda ett utköpspris för bilen tidigast två månader innan avtalet löper ut för att marknadsvärdet ska vara relevant. Det spelar ingen roll om bilen har varit en tjänstebil, personalbil eller bruks/servicebil. Tillvägagångssättet är det samma.