Jobba hos oss - Kom och bygg framtidens Leasingbolag hos oss!
Vi lever vårt varumärke genom att ha en kultur som genomsyras av våra värdeord – Simple, Personal and Fair. De är nyckeln till hur vi blir det självklara valet för våra kunder och den bästa arbetsplatsen för våra anställda.

Vill du bli en av oss?
Se våra lediga tjänster.
Kommunikatörspraktikant till Santander Leasing i Malmö
Santander Leasing söker en skicklig och driven kommunikatörspraktikant med stilistisk känsla och ett hjärta som klappar för språk. Vår verksamhet expanderar – i uppgifter, omfattning och synlighet – och nu vill vi förstärka vårt team med en engagerad person som vill växa tillsammans med oss.
Det här är en heltidspraktik med placering i Malmö, med en praktikperiod om sex månader, med start så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Vad innebär rollen?
Som praktikant kommer du att få en nyckelroll i att utveckla och genomföra vår innehållsstrategi, från planering till produktion, publicering och uppföljning. Fokus ligger på att bygga ett starkt och enhetligt varumärke genom engagerande och kvalitativt innehåll i våra digitala kanaler, både internt och externt.
Du kommer att arbeta med vår marknadsansvarige och ha kontakt med kollegor från flera delar av organisationen. Vi är väl medvetna om att du som söker inte har hunnit skaffa dig erfarenhet inom allt vi listar nedan. Och det är helt okej. Det viktigaste är att du är nyfiken, älskar att skriva och vill utvecklas hos oss.
Arbetsuppgifter (kan anpassas efter dina intressen och mål):
- Skriva och redigera artiklar, nyhetsbrev, copy för webb och mikrocopy, och andra texttyper
- Producera texter för interna och externa kanaler
- Planera, skapa och publicera innehåll i våra sociala mediekanaler
- SEO-anpassa texter och bidra till bättre användarupplevelse på webbplatsen
- Publicera och uppdatera innehåll i CMS-system
- Delta i kommunikationsplanering och utvärdering av aktiviteter
- Ta fram visuellt och skriftligt kommunikationsmaterial (mallar, presentationer, m.m.)
- Skapa och redigera videomaterial
Vi söker dig som:
För att både trivas hos oss och möta verksamhetens behov tror vi att du stämmer in på flera av följande beskrivningar:
- Studerar (eller har studerat) kommunikation, marknadsföring, journalistik eller liknande
- Du är en tydlig och effektiv kommunikatör i allmänhet (oavsett om det är skriftligt, muntligt, visuellt eller annat)
- Har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift – vi arbetar primärt med fokus på språkriktighet på svenska – men du behöver också kunna uttrycka dig väl på engelska, både muntligt och skriftligt
- Du är samarbetsvillig och har lätt för att skapa förtroende
- Du är nyfiken, gillar att lära dig nytt och är inte rädd för att ta reda på saker du inte redan kan
- Du älskar att skriva
- Du är kreativ, självgående och kan ta och ge feedback
- Du har hög emotionell intelligens och integritet
- Du är en person andra gärna jobbar med
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av kommunikationsarbete, exempelvis som kommunikatör eller journalist. Det behöver inte vara genom anställning, utan det viktigaste är att du har ett tydligt intresse för att uttrycka dig, skriva och skapa innehåll som visar ditt engagemang för kommunikation
- Erfarenhet av att jobba med digitala kanaler, bild- eller videoproduktion
- Kunskap i SEO och digital analys
- Vana av CMS-system (Optimizely f.d. Episerver) och designprogram (t.ex. Adobe eller Figma)
- Förmåga att skapa videomaterial
Så ansöker du:
Ansök med CV och personligt brev till kim.anderberg[at]santanderleasing.se senast den 29 juli.
Ansökningar som saknar de två nämnda bilagorna kommer att ignoreras.
Vi vill att du inkluderar svar på frågorna nedan:
- Vad du vill lära dig under praktiken
- Vad du kan lära oss
- Vad du anser är din spetskompetens
- Vilka arbetsuppgifter som du är mest intresserad av
- Vad som fick dig att ansöka
Bifoga gärna exempel på sådant som du har skapat: texter, bilder, videos eller något annat som du är stolt över. Och om du vill, spela in en kort video där du berättar om dig själv. Håll det enkelt: bara du framför kameran som säger hej.
Ärlighet varar längst. Vi vill lära känna den riktiga dig.
PS: Meddelande från Kim Anderberg, marknadsansvarig.
Jag vill här ge dig som sökande några tips och, efter bästa förmåga, komponera ihop några upplyftande ord.
Låt mig börja med att återigen poängtera att du ska vara dig själv och ärlig i din kommunikation. Eftersom du och jag ska lära känna varandra och arbeta tillsammans åtta timmar om dagen, äta lunch ihop, kanske träna tillsammans och verkligen bli ett team, är detta viktigt. Det här, kära sökande, kommer att bli riktigt dunderroligt.
Jag är inte främmande för att använda AI eller andra verktyg för att effektivisera skrivande och skapande, men innehållet måste vara genuint skrivet av dig. Ska jag lägga tid på att läsa igenom din ansökan och eventuellt titta på din video, begär jag att du är författaren av budskapet. Du ska kunna förklara hur texten är strukturerad och varför du valde att formulera dig på ett visst sätt.
En sak till innan jag lämnar dig.
Jag började själv där du är nu, som praktikant på företaget där jag idag arbetar. Hur fick jag platsen? Genom en video. Hur fick jag anställning efter praktiken? Genom att satsa 100 procent på att göra nytta och bidra till hela organisationen (jag var dessutom ganska trevlig).
Förhoppningsvis kan du med ditt ordval, dina meningar, din inte-ett-måste-men-ganska-bra-om-du-gör-video och annat skapat material nå fram till en intervju.
Lycka till!
Förvärv med anledning av denna tjänst undanbedes vänligt men bestämt.
Uppdaterad 01 juli, 2025
Våra värdegrunder

Think customer
Jag bryr mig om våra kunder, så jag går den extra milen för att förtjäna deras förtroende och lojalitet. Kunderna efterfrågar mer än någonsin en bank som är enkel, personlig, rättvis. Think Customer innebär att gå längre för att förtjäna lojalitet och förtroende från de människor vi är i kontakt med. Var och en av oss måste sätta oss i den genomsnittliga kundens skor och alltid tänka på hur våra handlingar påverkar kunderna. Vi måste förutse och uppfylla alla frågor, problem och behov som våra kunder kan ha. Det innebär att gå utöver det för att tillhandahålla en tjänst i världsklass.

Embrace change
Jag anammar nya utmaningar och jag ser nya sätt att göra saker som en möjlighet att växa. Världen rör sig snabbt. Ny teknik, ett ständigt föränderligt konkurrenslandskap och sociala trender har höjt samhällets förväntningar på företag. Santander har satt fasta åtaganden för netto-noll koldioxid till 2050, åtaganden vi måste uppfylla. Förändring kräver ansträngning och ställs naturligtvis inför motstånd. Inbjudan är att möta det med ett medvetet tankesätt av möjlighet i stället. Förändring kan innebära att vi gör misstag. Det ska vi inte vara rädda för. Misstag är priset för framsteg: vi bör lära av dem – och kom ihåg att det största misstaget av alla är att ignorera de förändringar vi måste göra.

Act now
Jag agerar med ansvar och jag gör saker enkelt när det är möjligt. Komplexitet dödar tillväxt. Dynamiska företag rör sig som ett smidigt kollektiv, fritt från byråkrati och komplicerade processer. Det är så vi måste vara. Vi måste ta ansvar för våra egna uppgifter och göra dem snabbt och ansvarsfullt, samtidigt som vi uppmuntrar kollegor att göra detsamma. Oavsett om det är vårt eller ett annat teams ansvar måste vi ta bort hinder som bromsar oss.

Move together
Jag söker möjligheter att främja samarbete och arbeta tillsammans för att uppnå gemensamma mål. Det är bara genom att arbeta som ett team som vi kan lösa de svåraste utmaningarna. Det är därför vi skapade One Santander. De bästa teamen gör det bästa av allas kompetens för att få jobbet gjort. Mångfald kan vara en av våra största styrkor, men bara om vi samarbetar och lyssnar på varandra, och rör oss som en.

Speak up
Jag känner mig fri att lyfta vilken idé som helst eller ställa vilken fråga som helst och bygga en miljö av respekt och förtroende. Jag är bekväm med att dela och få feedback. Alla måste säga ifrån. Där problem och idéer inte delas, delas inte heller lösningar. Alla i verksamheten har ett unikt perspektiv, och eftersom det är unikt är det användbart. Vi behöver alla, från de äldsta till de yngsta, ha självförtroendet att utmana oss att göra bättre: vi måste alla vara beredda att ge och ta emot ärlig feedback, och vi måste alla känna oss säkra på att de frågor vi ställer kommer att tas upp.
Ett nordiskt leasingföretag med spanska rötter
Santander Leasing AB är ett dedikerat team på 30 specialister och en del av Santander Consumer Finance med över 1,100 medarbetare.
Vi tillhör den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 144 miljoner kunder i över 45 länder.