Återlämning av leasingfordon

Om återlämningsinformationen inte når Santander kommer leasingavtalet att förlängas automatiskt. Därför är det viktigt att du personligen säkerställer att informationen om återlämningen når oss.

Vad behöver du hjälp med?

Illustration av en röd bil.

Återlämningsformulär

Registrera ditt fordon för återlämning enkelt genom att fylla i vårt återlämningsformulär samma dag som återlämningen sker.

Återlämningsguide

Illustration af en lille gul bil

Return Vehicle Form

Register your vehicle for return by filling out our return form on the same day the return takes place.

Illustration av en bilnyckel och en lila bil som nyckelring

Förtidslösen

Ansök om en förtidslösning för ditt fordon.

Illustration av en kalkylator

Rekalkylering

Om du önskar förlänga avtalets giltighetstid eller öka körsträckan, kan du inleda processen genom att göra en rekalkyleringsbegäran.

Återlämning

Ladda ner din återlämningsguide.

Besiktningsprocess

Efter att fordonet har återlämnats utförs en besiktning av en oberoende part. Teknikern bedömer fordonets skick och skiljer mellan normalt slitage och skador som kan resultera i debitering till leasetagaren. Ett besiktningsprotokoll upprättas, där eventuella skador dokumenteras.

Besiktningen tar även hänsyn till normalt slitage, som mindre märken och repor. Slitage som däremot anses vara onormalt påverkar bilens värde och kommer därför att debiteras.

Om reparationer är nödvändigt görs de kostnadseffektivt, med hänsyn tagen till ålder och mil på bilen.

Exempel på skador som bör åtgärdas:

  • Repor: Förändringar i lacken där repan är tillräckligt djup för att man ska kunna känna den med en nagel och inte försvinner vid polering.
  • Bucklor: Förändringar i bilens plåtdelar.
  • Andra skador: Skador som orsakats av eftermonterad utrustning, stenskott, spruckna rutor, skadade lister, skadad inredning, kantstötta fälgar och liknande.

Återlämningsguide: Ladda ner

Publicerad 20 januari, 2025

Hur sker återlämning av min bil?

Du ska återlämna din bil hos den återförsäljare som levererar din nya bil. Om din nya bil istället levereras direkt till dig, vänligen informera oss så att vi kan ordna återlämningen av din befintliga bil.

Om du inte planerar att hämta ut en ny bil utan endast behöver återlämna en befintlig, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Kontrollera först med återförsäljaren att de accepterar återlämningar, eftersom detta inte alltid är fallet.

Som alternativ kan bilen placeras på en överenskommen säker plats där den är inhängad eller inlåst till dess att den hämtas upp. Om ingen av dessa alternativ för återlämning passar dig, kontakta oss på eol@santanderleasing.se.

Oavsett hur du väljer att återlämna din bil är det viktigt att du fyller i återlämningsformuläret.

Jag glömde att skicka in återlämningsformuläret, vad händer nu?

Vid återlämning ska återlämningsformuläret fyllas i och skickas in i samband med att bilen returneras. Om du av någon anledning har glömt att skicka in formuläret, kommer vi att använda dagen då fordonet anländer till Santander Leasing som återlämningsdatum.

Jag planerar att byta arbetsgivare. Kan jag ta med mig min bil till den nya arbetsgivaren?

Ja, det är möjligt under förutsättning att både den nya och gamla arbetsgivaren godkänner det och att den nya arbetsgivaren uppfyller Santander Leasings kreditkrav. Det krävs också att den nya arbetsgivaren skriver ett ramavtal med Santander Leasing.

Kan jag få tillbaka kvarglömda saker efter återlämning av fordon?

Tyvärr kan Santander Leasing inte garantera förvaring eller ansvar för kvarlämnade saker efter återlämningen av fordonet. Det är viktigt att du kontaktar Santander Leasing så snart som möjligt på telefonnummer +46 (0) 40 94 75 40 eller via e-post kundservice@santanderleasing.se om du har glömt något i bilen.

Santander Leasing kommer att göra sitt bästa för att återlämna dina ägodelar, men de kan inte hållas ansvariga för eventuell förlust av värdefulla föremål om de inte återfinns.

Kan jag köpa ut min leasingbil från Santander Leasing när avtalet löper ut?

Bilar som har leasats på en Operationell leasing, återlämnas till Santander Leasing och säljs därefter genom våra olika försäljningskanaler. Det finns från Santander Leasing sida inga hinder för att en anställd hos kunden köper bilen. Bilen ska säljas till minst ett marknadsvärde för att en så kallad "dold förmån" inte ska uppstå ur Skatteverkets synvinkel.

Vår returavdelning kan erbjuda ett utköpspris för bilen tidigast två månader innan avtalet löper ut för att marknadsvärdet ska vara relevant. Det spelar ingen roll om bilen har varit en tjänstebil, personalbil eller bruks/servicebil. Tillvägagångssättet är det samma.

När ska bilen återlämnas?

Normalt sett ska bilen återlämnas enligt kontraktets slutdatum för att undvika eventuella extra kostnader.

Vi tillåter att bilen återlämnas under samma månad som slutdatum. Om bilen dock återlämnas innan den angivna datumen betraktas det som en förtidslösning och medför en extra kostnad.

Tips om förberedelser inför återlämning
  1. Kom ihåg att plocka bort personliga tillhörigheter.
  2. Om fordonet har kaross- eller glasskador, ordna med reparationer.
  3. Kontrollera fordonets mätarställning och se till att inga varningslampor lyser och att all belysning fungerar.
  4. Vid återlämning ska fordonet vara tvättat, både invändigt och utvändigt. En ren bil underlättar besiktningen och kan förhindra eventuella extra avgifter.
  5. Fordonets digitala användartjänster och appar ska fabrikåterställas.
  6. Se till att återlämna bilen med tillräckligt bränsle eller batterikapacitet för att kunna köra minst 100 km. Vid brist på bränsle eller otillräcklig laddning tillkommer kostnader för tankning/laddning, väntetid och transport.
  7. Säkerställ att alla hjuluppsättningar, inklusive reservhjul, har normalt slitage och uppfyller guidens krav. Återlämna alla sommar- och vinterhjul, laddningskablar, lastbågar och liknande tillbehör.
Viktigt att notera innan återlämning

Bilen ska återlämnas i avtalsenligt skick, i annat fall uppstår ersättningsskyldighet för leasetagaren. Vad som är accepterat som normalt respektive onormalt slitage ser du exempel på i återlämningsguiden.

Skador som inte klassas som normalt slitage ska vara åtgärdade och anmälda till respektive försäkringsbolag.

Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.

För detaljerad information om hur du gör en skadeanmälan, se vår hemsida: Förartjänster - Om olyckan är framme.

När hämtas fordonet efter att jag har fyllt i återlämningsformuläret?

Transporten bokas utifrån det återlämningsdatum som ni har angivit i formuläret och inte från dagen då formuläret skickas in. Ledtiden för upphämtning är 10–15 arbetsdagar från återlämningsdatumet. Vi kan tyvärr inte ange exakt datum och tid för upphämtning, men ni kommer att bli kontaktade 1–2 dagar innan upphämtningen sker.

Uppdaterad 20 januari, 2025

Är alla tjänster kopplade till fordonet avregistrerade?

Innan du lämnar tillbaka fordonet måste du avregistrera alla appar och ta bort allt som är kopplat till fordonets registreringsnummer. Det är också viktigt att du återställer fordonet till fabriksinställningar. Annars kan det hända att du fortsätter betala för parkeringar eller vägtullar som den nya ägaren använder. Så kom ihåg att göra detta innan du lämnar tillbaka fordonet!

Publicerad 20 januari, 2025

Återlämningsguide: Ladda ner

Viktigt att notera innan återlämning:

Bilen ska återlämnas i avtalsenligt skick, i annat fall uppstår ersättningsskyldighet för leasetagaren. Vad som är accepterat som normalt respektive onormalt slitage ser du exempel på i återlämningsguiden.

Skador som inte klassas som normalt slitage ska vara åtgärdade och anmälda till respektive försäkringsbolag.

Om skadan inte hinner åtgärdas innan återlämningen ska den ändå anmälas till försäkringsbolaget och skadenumret ska anges i återlämningsformuläret.

För detaljerad information om hur du gör en skadeanmälan, se Förartjänster - Om olyckan är framme.

Hur sker återlämning av min bil?

Du ska återlämna din bil hos den återförsäljare som levererar din nya bil. Om din nya bil istället levereras direkt till dig, vänligen informera oss så att vi kan ordna återlämningen av din befintliga bil.

Om du inte planerar att hämta ut en ny bil utan endast behöver återlämna en befintlig, kan du lämna den hos närmaste märkesåterförsäljare. Kontrollera först med återförsäljaren att de accepterar återlämningar, eftersom detta inte alltid är fallet.

Som alternativ kan bilen placeras på en överenskommen säker plats där den är inhängad eller inlåst till dess att den hämtas upp. Om ingen av dessa alternativ för återlämning passar dig, kontakta oss på eol@santanderleasing.se.

Besiktningsprocess

Efter att fordonet har återlämnats utförs en besiktning av en oberoende part. Teknikern bedömer fordonets skick och skiljer mellan normalt slitage och skador som kan resultera i debitering till leasetagaren. Ett besiktningsprotokoll upprättas, där eventuella skador dokumenteras.

Besiktningen tar även hänsyn till normalt slitage, som mindre märken och repor. Slitage som däremot anses vara onormalt påverkar bilens värde och kommer därför att debiteras.

Om reparationer är nödvändigt görs de kostnadseffektivt, med hänsyn tagen till ålder och mil på bilen.

Exempel på skador som bör åtgärdas:

  • Repor: Förändringar i lacken där repan är tillräckligt djup för att man ska kunna känna den med en nagel och inte försvinner vid polering.
  • Bucklor: Förändringar i bilens plåtdelar.
  • Andra skador: Skador som orsakats av eftermonterad utrustning, stenskott, spruckna rutor, skadade lister, skadad inredning, kantstötta fälgar och liknande.

Återlämningsguide: Ladda ner