Canal Abierto / Whistleblower / Visselblåsare
Att lyssna och ta del av förstahandsinformation om vad som händer omkring oss är en av Santandergruppens kärnvärden.
Via Canal Abierto kan alla som är knutna till Santandergruppen konfidentiellt – och om de önskar, anonymt – rapportera överträdelser av rättsliga eller interna bestämmelser, finansiella och redovisningsmässiga oegentligheter samt eventuella brott mot vår allmänna uppförandekod, företagets etiska riktlinjer eller vårt interna styrsystem.
Rapportering via Canal Abierto sker utan risk för repressalier, i enlighet med de garantier och rättigheter som beskrivs i den policy och de procedurer som reglerar kanalen.
Santandergruppen främjar en öppen och ärlig kultur där alla ska känna sig trygga att tala ut. Vårt mål är att säkerställa att allt vi gör är enkelt, personligt och rättvist – i enlighet med lokala lagar, regler och våra interna riktlinjer.
För att upprätthålla detta har vi Canal Abierto, en kanal där alla som är kopplade till Santandergruppen kan rapportera överträdelser av lagar och interna bestämmelser, finansiella och redovisningsmässiga oegentligheter av potentiell betydelse, i enlighet med lagstiftningen i de länder där vi är verksamma. Canal Abierto används också för att identifiera och hantera överträdelser av interna regler och riktlinjer för styrning.
Canal Abierto kan även användas för att rapportera brott mot vår allmänna uppförandekod (GCC) och våra företagsbeteenden.
Har du något att rapportera?
Canal Abierto är en flerspråkig telefon- och internetplattform som är tillgänglig dygnet runt, sju dagar i veckan. Rapporterna hanteras av en extern part för att säkerställa sekretess och anonymitet där det är tillämpligt.
Det är ett lättillgängligt och användarvänligt verktyg som är en central del av vår koncernpolicy om öppenhet. Canal Abierto stödjer vår strävan att vara en öppen och ärlig bank där alla röster blir hörda.
Genom Canal Abierto visar vi vårt engagemang för laglydighet och en företagskultur präglad av etik, ärlighet och ansvar.
Rapportera oetiskt, oansvarigt eller orättvist beteende – tillsammans skapar vi en starkare och mer transparent organisation. #yourconductmatters
Policy för Canal Abierto
Denna policy syftar till att definiera de kriterier som styr inrättandet och hanteringen av de etiska rapporteringskanaler som Santandergruppen tillhandahåller sina intressenter. Målet är att säkerställa att Santandergruppens visselblåsarkanaler följer enhetliga och standardiserade processer, vilket möjliggör konsekvent och strukturerad rapportering till koncernens styrande organ.
|
Policy för Canal Abierto (pdf, 288 KB) |
Canal Abierto är inte en kommunikationskanal för investerare och ska inte användas för avtalsmässiga eller kommersiella anspråk från leverantörer. Den är heller inte avsedd för kundklagomål eller andra ärenden som hanteras av kundtjänst.