Hur får jag in den bilen jag vill ha i kalkylen? Vad jag skulle kunna lägga till och dra ifrån? Jag har sagt vilka typer av bilar jag kan tänka mig och bett om råd, men saknar hjälpsamma svar.

Var ska vi börja? För det första är det tråkigt att höra att du inte upplever att du har fått den hjälp eller den bil du önskar. Låt oss se om följande svar kan ge lite klarhet. 

  • Inköpspris
  • Restvärde och exempel.
  • Företagets interna bilpolicy
  • Bilar med TCO under 10 000 kr och 12 000 kr
  • Sammanfattning

Bilens inköpspris

Inköpspriserna på bilar har stigit kraftigt de senaste åren och många företag minskar därför både antalet bilar och hur mycket varje bil får kosta. Om den valda bilen inte ryms inom företagets interna bilpolicy är vårt bästa råd att välja en annan modell eller dra ned på extrautrustningen. Det finns en mängd olika kombinationer och tyvärr inget enkelt sätt att exakt beräkna den slutliga kostnaden.

Tillval kan omfattas av olika momsregler, bilpriser kan förändras snabbt och rabatterna varierar ständigt. En vecka kan en Kia EV6 vara rabatterad, och nästa vecka sänker Volkswagen priset på sin storsäljande ID.7, vilket tvingar omvärderingar av restvärdet. Företaget kan också ha egna leverantörsrabatter under vissa perioder eller efter ett visst antal inköpta bilar, och detsamma gäller ofta även hos oss.

En annan faktor att bilen du vill ha inte går in i kalkylen är hantering av restvärdet,

alltså det förväntade andrahandsvärdet när bilen återlämnas eller säljs. I praktiken handlar det om att försöka förutse marknadsläget flera år framåt, vilket är lika svårt som att förutse aktiekurser. Restvärdet justeras regelbundet, minst en gång per kvartal, för att säkerställa att våra kunders och våra egna investeringar baseras på väl genomtänkta beslut.

Korrekt restvärdeshantering är avgörande. Oansvarig hantering kan medföra allvarliga skattekonsekvenser och ekonomiska förluster, något som många bilföretag tyvärr fått erfara.

Ett högre restvärde leder till ett lägre leasingpris eftersom det innebär att fordonet skrivs ner mindre under leasingperioden. Restvärdet är det värde som fordonet förväntas ha vid slutet av leasingavtalet, och detta påverkar hur mycket av bilens värde som ska fördelas över leasingperioden.

Bilens restvärde, exempel:

En bil med ett nypris på 500 000 kr, där restvärdet är 50 %, innebär att bilen förväntas vara värd 250 000 kr efter exempelvis tre år (36 månader). Under leasingperioden skrivs bilen ner med 250 000 kr, vilket ger en lägre månadskostnad jämfört med om restvärdet varit lägre, exempelvis 40 % (dvs. 200 000 kr).

Ju högre restvärde, desto mindre avskrivning och därmed ett lägre leasingpris per månad.

Kort förklarat finns det inget rätt restvärde och restvärden kan höjas eller sänkas beroende på vem som sätter restvärdet och när i tiden; vid finansiell leasing sätter företaget restvärdet och vid operationell leasing är det vi som leasinggivare som sätter restvärdet. Värdet påverkas också av marknad och omvärlden.

Som du märker finns det en mängd parametrar som påverkar slutpriset,

både för dig som kund och förare, och naturligtvis även för oss. Oavsett om det handlar om ökade försäkringspremier, brist på råvaror för däckproduktion, förändrade tullavgifter eller stigande elpriser, har allt detta en direkt påverkan på kostnaden. Som du kanske redan förstår är det mest konkreta rådet vi kan ge dig som förare därför att minska på tillval och extrautrustning, välja en kostnadsfri färg och kanske överväga en bilmodell eller ett bilmärke som är billigare.

Och till företagets bilansvarige lyder rådet att uppdatera bilpolicyn.

Det är avgörande att företag sätter gränser som är marknadsmässigt beställningsbara och att den som utformar företagets interna bilpolicy har god kännedom om marknaden. Om ni anställer med löftet att en medarbetare ska kunna välja en premiumbil eller elbil och det i slutänden blir en Volvo V60 är det dags att uppdatera policyn.

Som tumregel bör den ses över minst vartannat år och högst en gång per år. Se över gränssnitten och kontrollera att nivåerna verkligen tillåter beställning av de önskade bilarna.

En bra bilpolicy ger klara direktiv både till oss som leasinggivare och framför allt till alla förare. När de beställer vet de exakt vilken nivå och hur mycket extrautrustning som kan läggas till och om deras drömbil faktiskt ligger inom räckhåll.

Räkneexempel på den totala kostnaden för grundbil på 36 månader

I listan nedan har vi samlat grundbilar (utan extrautrustning utöver det som ingår), med allt inkluderat förutom bränslekostnader. Kostnadsberäkningen baseras på operationell leasing med ett avtal på 36 månader (3 år) och en total körsträcka på 90 000 km (3 000 mil per år).

I detta exempel inkluderar vi det som normalt tillhör den totala kostnaden (TCO). Företag kan självklart välja vad som ska inkluderas eller inte (det är en av fördelarna med leasing via ett leasingbolag, och detta gäller oavsett leasingform, i alla fall hos oss).

Den totala kostnaden omfattar:

  • Leasingavgift
  • Service- och reparationsavtal
  • Vinterhjul och däckavtal, inklusive skifte och förvaring
  • Administrationsavgifter
  • Försäkring
  • Fordonsskatt
  • Ej avdragsgill moms
  • Sociala avgifter på bilförmånen

Bilar Bensinmotor med TCO under 10.000kr

  • Audi A3 Sportback 1.5 MHEV 35 TFSI S TRONIC PROLINE – 8.727kr
  • BMW 1-SERIE 120 MHEV Auto – 9.387kr
  • Skoda Kamiq 1.0 TSI 81KW SELECTION 130 EDITION DSG – 8.059kr
  • Toyota Corolla Cross 1.8 HEV STYLE E-CVT – 8.807kr
  • Toyota Corolla Cross 2.0 HEV STYLE 4WD E-CVT – 9.250kr
  • VOLVO XC40 2.0 B3 MHEV CORE DCT – 9.986kr

Bilar Eldrift med TCO under 10.000kr

  • Hyundai Inster BEV 49KWH ADVANCED – 8.965kr
  • Kia EV3 BEV 81KWH 150KW LONG RANGE AUTO – 9.990kr
  • Peugeot e-2008 54KWH ELECTRIC 54 KW EDITION – 9.689kr
  • Renault 5 BEV 52KWH TECHNO – 9.987kr

Bilar Eldrift med TCO under 12.000kr

  • BMW iX1 BEV eDrive20 ACTIVE EDITION – 11.672kr
  • Mercedes-Benz EQA 250+ 71KWH SPECIAL EDITION – 11.917kr
  • PEUGEOT 5008 Electric GT Business – 11.381kr
  • TOYOTA BZ4X Electric Active Tech 224hk – 10.938kr

Bilar plug-in-hybrid med TCO under 10.000kr

  • Cupra Leon 1.5 PHEV 150KW DSG Sports Tourer Sweden Edition – 9.853kr
  • KIA Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4WD AUTO ACTION – 9.839kr
  • Toyota C-HR 2.0 PHEV ACTIVE AUTO – 9.405kr
  • Volkswagen Golf 1.5 PHEV LIFE EDITION eHybrid 110KW DSG – 9.942kr

Bilar plug-in-hybrid med TCO under 12.000kr

  • BMW X1 1.5 xDrive25e Active Edition – 11.618kr
  • Honda CR-V 2.0 PHEV ADVANCE TECH CVT 2WD – 11.290kr
  • Mazda CX-60 2.5 E-SKYACTIV PHEV HOMURA BSN AWD – 11.609kr
  • Mercedes-Benz CLA 250e DCT Shooting Break AMG Advanced Edition – 11.510kr
  • VOLVO XC60 2.0 T6 AWD PHEV CORE NORDIC EDITION – 11.895kr

Sammanfattning:

Det finns tyvärr inget magiskt knep som får varje drömbil att passa in i alla budgetramar. Genom att minska på tillval och eventuellt välja en annan modell kommer du oftast närmast målet. Samtidigt måste företaget se till att bilpolicyn är uppdaterad, marknadsanpassad och tydligt kommunicerad.

Vi som leasingbolag arbetar löpande med att hålla kostnaderna nere, förbättra rutinerna och bredda samarbeten så att vi kan erbjuda dig och alla andra förare så goda villkor som möjligt.

Oavsett om du redan är kund eller inte är du välkommen att boka ett 15 minuters möte.