Topp 10 mest företagsleasade elbilar i Sverige under det senaste året:

Topp 10-listan är nästintill identisk med föregående kvartal, förutom att Enyaq har gått om Volvo EC/C40.

Trots all uppståndelse kring kinesiska elbilar och hur märkena sägs ta över Europa och utmana Tesla på allvar, är Tesla Model Y fortfarande högt placerad på listan, på fjärde plats bland svenska företagsbilar registrerade i år. Det är tydligt att Tesla gör något som är tillräckligt bra för den svenska marknaden, oavsett om det är bilen själv som lockar med gedigen räckvidd till ett överkomligt pris eller att man vet att Tesla har ett liv på eftermarknaden.

  1. VW ID.7 / ID. Tourer 
  2. Volvo EX/XC40  
  3. Polestar 4
  4. Tesla Model Y 
  5. Volvo EX30  
  6. VW ID. Buzz Cargo
  7. VW ID.4 
  8. Skoda ENYAQ
  9. Volvo EC/C40 
  10. Audi A6 E-Tron

Tidigare i kvartalet rapporterades att nya BMW iX3 nu finns tillgänglig för beställning. Med en räckvidd på upp till 717–805 km kvalar den direkt in på topplistan över elbilar med längst räckvidd. Är tiden kommen för BMW att bli en ledande elbilsaktör? Eller kommer BMW att skuggas av försäljningen i Sverige av den eldrivna versionen av Mercedes-Benz populära SUV GLC? Denna modell, som är en av märkets mest sålda någonsin, kommer i sin första eldrivna generation med rejäl prestanda och lång räckvidd.

Det verkar snarare som att det är mer närliggande inhemska bilar som kommer att fösa ut Tesla från topplistan. Fler välbekanta men kanske förbisedda biltillverkare som Subaru och Mitsubishi planerar att lansera flera elbilar på den svenska marknaden under 2026. Den tidigare utlovar tre helt elektriska bilar. Tre! Det var år och dar sedan en sådan händelse inträffade. Utöver detta kommer Skoda, Volvo, Volkswagen, Mercedes-Benz och Peugeot, för att nämna några, att släppa helt nya elektriska modeller. Elbilar är här för att stanna, men framtiden för hybrider är mer osäker. Laddhybridernas batterier måste förbättra sin räckvidd, ju mer räckvidd desto mindre skatt, desto mindre skatt betyder mer pengar till annat.

År 2026 ser redan ut att bli ett mycket, mycket intressant år för elbilar – och tiden för en ny ledande elbilsaktör är kommen. Frågan är bara: vem?

Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall. Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift uppgick till 23 procent hittills i år. Dess laddhybrider har haft en mycket stark utveckling under året och svarade under januari-oktober för nära 5 procent, jämfört med 0,2 procent samma period 2024. Enligt statistik från Mobility Sweden.