Renault träffat mitt i prick med nya Renault 5 E-Tech Electric
Inte bara medieindustrin återvinner framgångar från förr för att locka med nostalgi; bilindustrin går i liknande fotspår. Om vi lyssnar på marknadens respons verkar det som Renault träffat mitt i prick med nya Renault 5 E-Tech Electric. Men låt oss titta närmare på siffrorna. Är bilen mer än bara charmig design?
I skrivande stund, den 5 juni 2025, tar Renault 5 en stabil andraplats bland Renaults nyregistrerade elbilar i Sverige, efter ledande Renault Scenic. Bland svenska företagselbilar placerar sig Renault som helhet på en blygsam 14:e plats i nyregistreringar i år. Volvo och Volkswagen toppar fortsatt elbilslistan, med Audi något överraskande på tredje plats. Tesla har tappat ur topp fem, och om trenden fortsätter kan de snart hamna bakom Skoda, BMW och Mercedes-Benz.
Hursomhelst…
Renault 5 utmanar direkt Mini Cooper E, Volkswagen ID.3 och Hyundai Inster.
Låt oss demonstrera med nedanstående lista över konkurrerande modeller i det så kallade B-segmentet, alltså mindre elbilar för stadskörning och kortare pendling:
Modell |
Räckvidd |
Startpris (ca) |
Kort kommentar |
Citroën ë-C3 |
320 km |
280 000 kr |
Prispressad nykomling, enkel men modern. |
Fiat 500e |
190–320 km |
350 000 kr |
Ikonisk retrodesign, kompakt och cityfokuserad. |
Mini Cooper E |
305 km |
410 000 kr |
Premiumkänsla i litet format. |
Peugeot e-208 |
362 km |
370 000 kr |
Sportig design och väletablerad. |
Opel Corsa Electric |
357 km |
360 000 kr |
Delar teknik med e-208, lite mer diskret. |
Kia Picanto EV (kommande) |
troligen 300 km |
TBA (under 300 000 kr?) |
Förväntas bli ny lågpriskonkurrent från Kia. |
Dacia Spring |
230 km |
250 000 kr |
En av de billigaste elbilarna, mycket enkel. |
Hyundai Inster |
355 km |
300–365 000 kr |
Kompakt men utrymmeseffektiv mini-SUV. |
Visst kan Renault 5 som firmabil låta ovanligt, men varför inte addera mindre bilar till företagsflottan?
Alla förare behöver inte stora bilar, särskilt inte i stadstrafik eller för korta sträckor. Mindre bilar är oftast billigare både i inköp och drift, lättare och generellt sett bränslesnålare. Självklart spelar även förarens körstil en stor roll.

Vad kostar Renault 5?
- Leasingpris från 6 499 kr/mån | 36 månader | 2 000 mil/år
- Förmånsvärde från 4 204 kr
- Inköpspris från 399 900 kr
Leasingpris från 6 499 kr/mån med operationell leasing (Inklusive serviceavtal och garanterat restvärde)
Priser kan komma att ändras beroende på marknadsläge.
En avslutande kommentar från Santanders bilentusiast
"Körningen är i brist på andra ord genuint rolig! Bilen hanterar utan problem stadstrafik, motorvägar och slingriga landsvägar med säkerhet och komfort. Sittpositionen är låg och stolarna är bekväma med fint stöd. Styrningen känns precis och fjädringen ger en fin kombination av komfort och dynamik. Bromsåtervinningen är väl kalibrerad och känns naturlig. Bilen känns genomtänkt och säker och har alla egenskaper för att fungera utmärkt som firmabil.
För dig som är nostalgisk erbjuder Renault 5 även trevliga retrodetaljer såsom säten med det ikoniska H-mönstret från Renault 5 Turbo.
Åttiotalets coolhet är definitivt tillbaka, åtminstone hos den här fransosen."

Tekniska specifikationer och utrustning:
- Räckvidd upp till 410 km
- Snabbladdning 15–80% på cirka 30 minuter
- Effekt: 150 hk, vridmoment 245 Nm
- Längd: 3,92 meter
- Bagagevolym: 326 liter (Mini Cooper ca 211 liter; Volvo V60 ca 529 liter)
- Praktisk baguettehållare som tillbehör! (ej ordinarie)
- Tredörrars utförande
- Toppfart: 150 km/h
- Acceleration 0–100 km/h: 9,0 sekunder