Toyota Land Cruiser 250: Är du redo för nästa äventyr?
För att underhålla den möjliga Toyota-fantast som faktiskt tycker att sin Toyota är fantastisk, ska frågan som ställs av Toyota Land Cruiser besvaras: Är du redo för nästa äventyr? Låt oss ta reda på om vi är det eller inte.
Historien om Land Cruiser börjar redan 1951, då Toyota tog sig högre upp på Mount Fuji än någon bil tidigare klarat av. Fyra år senare, 1955, lanserades Land Cruiser 20. Den detaljerade historielektionen lämnar vi åt Wikipedia och Toyota själva, men det är värt att tydliggöra att lanseringen av nya Land Cruiser inte är något nostalgiknep som Renault 5. Med tanke på att föregångaren Land Cruiser 150 imponerande nog tjänstgjorde i hela 16 år kan en uppdatering helt enkelt vara befogad.
Att Land Cruiser inte erbjuds som elbil spekulerar vi inte kring i denna artikel. Om sanningen ska fram är det tvärtom uppfriskande att se ett välbekant – numera moderniserat – ansikte.
Missförstå inte: elbilar är fantastiska, miljönyttiga och imponerande.
Missförstå inte: elbilar är fantastiska, miljönyttiga och imponerande. Men det finns något befriande och bekant med att köra en renodlad dieselbil, särskilt när dess fyrcylindriga motor bryter tystnaden på svenska vägar. Inga appar eller räckviddsberäkningar krävs, endast en full tank och destination äventyr är redo. Vi verkar trots allt vara redo för äventyr.

Det säger sig självt att utrymme finns mer än tillräckligt. Kontrasten jämfört med förra veckans recension av Renault 5 är värt att nämna. Vid närmare eftertanke får nog den plats inuti en Land Cruiser (en något överdriven gissning kanske). Det är knappast överraskande att många företag ur ett ekonomiskt perspektiv hellre väljer att leasa 2,5 mindre elbilar än en större dieselbil som Land Cruiser.
Bilar i liknande segment och med samma målgrupp som Toyota Land Cruiser är Mercedes-Benz G-Klass och nästan alla Land Rover-modeller. Att placera G-Klassen i samma segment är dock svårt att motivera, med tanke på att den kostar en halv miljon kronor mer, även om likheterna är påtagliga.

Att Land Cruiser är en liten andel av Toyotas bilpark i Sverige är ett faktum.
I juni utgjorde modellen cirka 2,3 % av Toyotas nyregistrerade dieselbilar för 2025. Bortsätt från drivmedelstyp toppar Corolla listan, följt av Yaris och RAV4, vilket antyder att svenska företag generellt har annat än äventyr i åtanke, med mycket goda skäl. Sannerligen.
För de som trots allt söker äventyr erbjuds Toyota Land Cruiser 250:
- Inköpspris från 949 900 kr
- Förmånsvärde från 13 589 kr
Leasingpris från 10 899kr/mån med operationell leasing (Inklusive serviceavtal och garanterat restvärde). Avtalet baseras på 36 månader och 20 000 km per år (totalt 60 000 km).
Priser kan komma att ändras beroende på marknadsläge.
Tekniska specifikationer och fordonsskatt
- Motor: 2,8 liters Turbo Diesel, 204 hk
- Växellåda: 8-stegad automat
- Drivning: 4WD
- Toppfart: 170 km/h
- Förbrukning: 10,7 l/100 km
- Max dragvikt: 3500 kg
- Koldioxidutsläpp 280-281 g/km
- Fordonsskatt: ca 30 000 kr/år de första 3 åren, därefter dryga 8 000 kr/år