Varför TCO och inte bara Prisbasbelopp?
När fokus ligger på prisbasbelopp riskerar man att bortse från de kostnader som faktiskt påverkar företagets ekonomi. För att få en rättvis bild behöver man i stället utgå från total ägandekostnad, TCO.
Artikeln i korthet
- Att fortsätta styra bilpolicy efter prisbasbelopp 2026 riskerar att bli dyrare än förväntat. TCO ger ett betydligt mer träffsäkert beslutsunderlag än inköpspris.
- Jämförelsen mellan 2022 och 2026 visar att bensinbilen i dag är mest kostnadseffektiv för företaget, medan elbilen ger lägst kostnad för föraren tack vare lägre förmånsvärde.
- Inför 2026 framstår laddhybriden som det mest balanserade valet, där ekonomi, risk och miljöhänsyn möts, förutsatt att bilen laddas regelbundet.
Uppdaterad 15 december, 2025
Prisbasbelopp eller TCO?
Vad händer om företaget inte uppdaterar sin bilpolicy och fortsätter att använda prisbasbelopp som grund för val av bil även 2026. Svaret är enkelt. Det blir dyrare än man tror.
Prisbasbeloppet för 2026 uppgår till 59 200 kronor. En vanlig gräns i många bilpolicyer är 7,5 prisbasbelopp, vilket innebär ett maximalt inköpspris på 444 000 kronor.
Problemet är att inköpspriset i sig säger väldigt lite om bilens verkliga kostnad över tid. När fokus ligger på prisbasbelopp riskerar man att bortse från de kostnader som faktiskt påverkar företagets ekonomi. För att få en rättvis bild behöver man i stället utgå från total ägandekostnad, TCO.
TCO innebär att man ser till vad det faktiskt kostar att leasa och använda bilen varje månad under hela dess livscykel. I beräkningen ingår bland annat leasingavgift, moms, sociala avgifter, försäkring, service och reparationer, däck, fordonsskatt samt drivmedel. Därutöver tillkommer ofta kostnader som trängselavgifter, parkering, biltvättar och oförutsedda skador.
När alla dessa delar räknas samman blir det tydligt att en bil med ett högre listpris mycket väl kan vara ett mer kostnadseffektivt val än en billigare bil som enbart uppfyller ett satt prisbasbelopp.
Kort sagt är TCO den klokaste vägen att gå.
TCO 2026 jämfört med TCO 2022 för bensin, diesel, hybrid, laddhybrid och elbil
När vi jämför drivlinorna i Peugeot 3008 serien visar siffrorna tydligt att elbilen blir den dyraste modellen sett till total ägandekostnad, TCO, även när en realistisk drivmedelskalkyl inkluderas. Trots att bensinversionen nästan kostar det dubbla i drivmedel per månad framstår den som det mest kostnadseffektiva alternativet ur ett företags perspektiv.
Skillnaden i total kostnad, bortom drivmedel, uppgår till 1 963 kronor till bensinbilens fördel. Detta följer i stor utsträckning av att elbilen ligger cirka 110 000 kronor över hybridens listpris. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är det därför svårt att argumentera för elbilen som det mest lönsamma valet för företaget, en ovanlig slutsats i en marknad som under lång tid präglats av starka incitament för elektrifiering.
Förmånsvärdet är ytterligare en viktig faktor. Elbilen ligger här betydligt lägre än övriga versioner av Peugeot 3008. Laddhybriden har ett förmånsvärde som är 1 267 kronor högre per månad, medan bensinversionen ligger 1 499 kronor högre per månad.
När vi summerar TCO för 2026 framträder en tydlig bild. Det är generellt dyrare idag än för fem år sedan, då listpriserna har stigit med närmare 20 procent. För företaget är bensinbilen det mest kostnadseffektiva valet, medan elbilen ger den lägsta kostnaden för föraren. Förklaringen ligger delvis i ett svalnat intresse på andrahandsmarknaden för elbilar, vilket har pressat restvärdena. Det som för bara några år sedan var en mycket het marknad har blivit betydligt mer avvaktande.
Samtidigt spelar drivmedelspriserna en avgörande roll. Under 2022 låg både diesel och bensin på nivåer som kraftigt gynnade elbilen, även under perioder då elpriset tillfälligt steg. Det innebar att en elbil som Volkswagen ID 4, trots ett listpris som låg cirka 200 000 kronor över Volkswagen Tiguan, ändå var omkring 2 000 kronor billigare i månadskostnad.
Valet inför 2026
Kommer 2026 att innebära en återkomst för fossildrivna bilar. Det är osannolikt. Mer troligt är en fortsatt ökning av laddhybrider och en mer försiktig tillväxt för elbilar. Kostnadsgapet mellan fossildrivna och elektriska bilar försätter att minska. Trots högre listpriser visar kalkylerna att elbilar drar nytta av lägre driftkostnader och skatt samt lägre förmånsvärden, vilket sammantaget gör dem till ett mer kostnadseffektivt och hållbart val på sikt.
Frågan kvarstår. Vad ska du som företag eller förare välja inför 2026. Med dagens regelverk, utsläppsmetoder, skatter och utvecklingen på eftermarknaden framstår laddhybriden som det mest balanserade valet. Den minskar företagets risk, håller kostnaderna nere och erbjuder en tydlig miljö- och kostnadfördel när den laddas regelbundet, både för företag och förare.
Så här har vi räknat den totala kostnaden, TCO
Vi har tagit s.k. grundbilar, utan extrautrustning utöver det som ingår, med vinterhjul via oss. TCO-beräkningen baseras på operationell leasing med ett avtal på 36 månader (3 år) och en total körsträcka på 90 000 km (3 000 mil per år). Ganska standard.
Det inkluderas också det som normalt tillhör den totala kostnaden. Företag kan självklart välja vad som ska inkluderas eller inte (det är en av fördelarna med leasing via ett leasingbolag, och detta gäller oavsett leasingform, i alla fall hos oss).
Nedan jämförs totalkostnaden 2026 för en Peugeot 3008, i versioner med bensin (mildhybrid), laddhybrid och el. Drivmedelskostnader efterliknar så verkliga förhållanden som möjligt.
|
Mildhybrid bensin |
Laddhybrid |
El |
|
Bensinpris: 17 kr/liter |
Bensinpris:17 kr/liter |
Elpris: 3 kr/kWh |
|
Årssnitt för en typisk svensk förare 0,7 l/mil |
Förbrukningen 0,6 liter bensin/mil och 2,2 kWh el/ mil |
Snittförbrukning över året 2,2 kWh/mil |
|
Bensin Kostnad per månad (250 mil) 2 975 kr |
Bensin El Kostnad per månad (250 mil) 2 100 kr |
El Kostnad per månad (250 mil) 1 650 kr |
Anledningen till att en månad är 250 mil är för att göra det så enkelt som möjligt. Ett avtal med 9 000 mil på 3 år är 3 000 mil om året, vilket blir 250 mil per månad.
|
2026 |
Mildhybrid bensin: Peugeot 3008 1.2 HYBRID 145 E-DCS6 GT BUSINESS |
Laddhybrid: Peugeot 3008 1.6 PHEV 195 GT BUSINESS |
El: Peugeot 3008 BEV 97KWH GT |
|
Listpris (inkl. moms) |
519 900 kr |
554 900 kr |
629 900 kr |
|
Leasingkostnad |
4 318 kr |
5 823 kr |
6 804 kr |
|
Service och reparationsavtal |
2 141 kr |
2 141 kr |
2 223 kr |
|
Fordonsskatt/mån |
476 kr |
30 kr |
30 kr |
|
Ej avdragsgill moms |
540 kr |
728 kr |
850 kr |
|
Sociala avgifter |
2 118 kr |
2 045 kr |
1 647 kr |
|
TCO per månad |
9 592 kr |
10 767 kr |
11 555 kr |
|
Snittförbrukning 250 mil/månad |
2 975 kr |
2 050 kr |
1 650 kr |
|
TCO inkl. drivmedel |
12 567 kr |
12 817 kr |
13 205 kr |
|
|
|
|
|
|
Förmånsvärdet brutto per månad |
6 742 kr |
6 510 kr |
5 243 kr |
|
Förarens estimerade nettokostnad (marginalbeskattning 50%) |
3 371 kr |
3 255 kr |
2 622 kr |
Prisbasbelopp vs TCO - Diesel, laddhybrid och elbil
Nedan jämförs totalkostnaden 2022 för en Volkswagen Tiguan i versioner med diesel och laddhybrid och som för elbil en ID.4 GTX. Drivmedelskostnader efterliknar så verkliga förhållanden som möjligt.
|
Diesel: Volkswagen Tiguan |
Laddhybrid: Tiguan Elegance eHybrid |
El: ID.4 GTX 4MOTION |
|
Dieselpris - 25 kr/liter |
Bensinpris - 20 kr/liter |
Elpris - 3 kr/kWh |
|
Årssnitt för en typisk svensk förare 0,7 l/mil |
Förbrukningen 0,6 liter bensin/mil och 2,2 kWh el/ mil |
Snittförbrukning över året 2,2 kWh/mil |
|
Diesel Kostnad per månad (250 mil) 4 375 kr |
Bensin El Kostnad per månad (250 mil) 2 325 kr |
El Kostnad per månad (250 mil) 1 650 kr |
|
2022 |
Diesel: Volkswagen Tiguan |
Laddhybrid: Tiguan Elegance eHybrid |
El: ID.4 GTX 4MOTION |
|
Listpris (inkl. moms) |
415 000 kr |
425 000 kr |
607 000 kr |
|
Leasingkostnad |
5 100 kr |
4 800 kr |
7 800 kr |
|
Service och reparationsavtal |
2 400 kr |
2 100 kr |
2 200 kr |
|
Fordonsskatt/mån |
1 250 kr |
30 kr |
30 kr |
|
Ej avdragsgill moms |
650 kr |
600 kr |
980 kr |
|
Sociala avgifter |
2 500 kr |
1 700 kr |
1 500 kr |
|
TCO per månad |
11 900 kr |
9 230 kr |
12 510 kr |
|
Snittförbrukning 250 mil/månad |
4 375 kr |
2 325 |
1 650 kr |
|
TCO inkl. drivmedel |
16 275 kr |
11 555 kr |
14 160 kr |
|
|
|
|
|
|
Förmånsvärdet brutto per månad |
7 900 kr |
5 500 kr |
4 800 kr |
|
Förarens estimerade nettokostnad (marginalbeskattning 50%) |
3 950 kr |
2 750 kr |
2 400 kr |
Boka och förstå varför TCO är bättre än prisbasbelopp!
Beslutet är ditt. Om du är osäker på vad som är bäst för företaget, varför inte boka en kostnadsfri konsultation?