Varför inte bara använda året-runt-däck året runt?

Nu i däck-bytar-tider kanske en del funderar på om det inte vore bättre med s.k allrounddäck i stället. Slippa allt bök och stök som ett däckbyte kan innebära. Varför inte bara använda året-runt-däck året runt? Det vore ju smidigt. Men riktigt så enkelt är det inte.

Vi rekommenderar att du inte använder så kallade året-runt-däck, ett begrepp som ofta används men som faktiskt är felaktigt. Några riktiga året-runt-däck finns inte i Sverige. Det som ibland kallas för det är i själva verket vinterdäck utan dubbar, s.k friktionsdäck.

Allrounddäcken, alltså friktionsdäcken, är ett mellanting mellan vinter- och sommardäck, och kan absolut vara en tänkbar idé om du bor i central- eller södra Europa. För Sveriges växlande klimat rekommenderas designerade sommar- eller vinterdäck för att kunna köra säkert ute på vägarna.

Allrounddäck (vinterdäck utan dubbar) ger inte lika bra grepp på vägar med snö och is under vintern, och på sommaren kan bromssträckan bli längre samtidigt som risken för vattenplaning ökar. Med andra ord: ett dåligt vinterdäck och ett dåligt sommardäck.

Ej övertygad? Det statliga institutet VTI har testat flera olika allrounddäck, och anser att de är rent av olämpliga att köra i Sverige och kan innebära en trafikfara. Att säga emot väg- och transportforskningsinstitutet vore, milt uttryckt, dumdristigt. Vi säger: det är alltid bäst med rätt däck för rätt säsong.

Så vad kan man göra för att köra säkert på vintern?

  • Använda vinterdäck (dubbade eller dubbfria) som är anpassade efter vårt nordiska klimat
  • Se till att dubbfria däck är märkta med alptopp/snöflinga
  • Kontrollera mönsterdjupet på däcken - minst 3 mm på vinterdäck
  • Kontrollera däcktrycket regelbundet för att öka däckens prestanda
  • Håll hastigheten och undvik att stressa i trafiken!

Du som är en av våra många förare behöver oftast bara tänka på den sista punkten. Resten sköter vi tillsammans med våra däckpartners.