Låt oss en gång för alla reda ut frågan om Tesla.

Tesla vill helt enkelt inte samarbeta med leasingbolag. Självklart hade vi gärna samarbetat med samtliga leverantörer, men vissa vill göra allt på sitt eget sätt. Tesla är ett av dessa företag. Vi är inte ensamma om detta; fråga vilket leasingbolag som helst och du får samma svar: Tesla vill inte samarbeta. Vi har haft dessa diskussioner upprepade gånger, men Tesla vill inte ändra sin inställning.

Ett exempel är att förare av Tesla vill av allt att döma kunna ladda både på Tesla supercharger och Tesla-hemmaladdare samt få ersättning för tjänsteladdning. Här skickar inte Tesla den nödvändiga statistiken till leasingbolaget, som i sin tur i kombination med körjournalsdata hanterar ersättningen för föraren eller att bolaget ersätter föraren direkt.

En annan sak som Tesla gör är att kommunicera direkt med förare utan att i god tid informera arbets- och leasinggivare om att bilen är leveransklar. Detta är inte ett problem vid privatkunder, men för företagskunder är det desto värre. Det leder till att förare vid uthämtning av sin nybeställda Tesla ofta gör det utan ett kopplat drivmedelskort, vilket förhindrar ersättning för laddning.

Tesla-förare bör omedelbart kontakta kontakt@support.santanderleasing.se när de får besked om att deras bil är klar för hämtning. Ange bilens registreringsnummer för att vi ska kunna koppla drivmedelskortet korrekt och säkerställa att du kan få ersättning för laddning.

Oavsett detta är Tesla mycket skickliga på det de gör och tillverkar mycket attraktiva bilar. Det är alltid bäst att avsluta på en positiv ton. Vi vill verkligen understryka att ovanstående absolut inte är något hinder eller någon form av rekommendation från oss att du inte ska välja Tesla. Val av bil är inget vi lägger oss i. Men vi vill bara förtydliga att Tesla ofta tenderar att göra som Tesla själv vill.

Publicerad 17 november, 2025