Välkommen till Förarfrågor - och svar
Vi uppskattar ditt engagemang och du är välkommen att fråga oss på kontakt@support.santanderleasing.se eller dela med dig av din erfarenhet. Som förare hos oss kommer du alltid minst få ett tillfälle per år att dela i en kundundersökning.
Förarfrågor
Information kring försäkring, registreringsbevis och identifiering som förare vid exempelvis poliskontroll:
Registreringsbevis skickas alltid ut i samband med beställning av bilen. Om du saknar registreringsbevis kan du beställa ett nytt här.
När det gäller försäkringar ber vi dig som förare att först läsa företagets interna bilpolicy. Detta dokument ska ge dig tydliga riktlinjer om allt som rör fordonet inklusive val av försäkring, om du mot all förmodan anser att du fortfarande inte har tillräckligt med information kan du kontakta vår kundservice eller företagets bilansvariga. Vissa företag väljer andra försäkringslösningar än den vi erbjuder. Då har vi heller ingen information att lämna ut. Precis som vid en vanlig bilförsäkring kan våra kunder själva välja vad som ska ingå i deras bilförsäkring.
All information du behöver som förare ska finnas tydligt angiven i ditt företags bilpolicy. Vi kan tillsammans med företaget skapa eller uppdatera policyn vid behov, men hanteringen av själva dokumentet ligger hos företaget.
Publicerad 17 november, 2025
Kan tycka att det varit lite virrigt gällande elbil och få den upplevelsen bättre, med tyngdpunkt på laddning publikt och hemma. Varit mycket upp till mig att jaga och lära mig själv.
Det är helt förståeligt att upplevelsen kring elbilar kan kännas förvirrande särskilt om du under många år rutinmässigt har hanterat "vanliga" bilar. Än mer brydsamt är upplevelsen med laddning, både publikt och hemma. Faktum är att när du väljer en elbil finns det ett visst eget ansvar för att sätta sig in i hur bilen och dess laddning fungerar. Självklart hjälper vi dig och bistår med information, så tveka aldrig att fråga oss om något känns oklart.
Exakt den känsla som du beskriver om att ”jaga” kunskap är igenkänning på hög nivå.
Det skapar inte mindre förvirring när marknaden av laddning skiftar något extremt med novisföretag som kommer och försvinner. Giganter som E.ON och ett av Sveriges största laddningsföretag Mer avslutade plötsligt sin tjänst för hemmaladdning vilket gjorde att ersättning blev obefintligt. Både du som laddare, din arbetsgivare och din leasinggivare påverkas något brutalt, men det enda vi kan göra är att kavla upp ärmarna och hitta en bättre och mycket mer långsiktig lösning.
Om du befinner dig i en liknande situation, rekommenderar vi att du tar kontakt med OKQ8 eller Northe för att få din laddbox upplåst eller uppkopplad på nytt. Innan du byter leverantör är det viktigt att du först rådgör med din arbetsgivare.
Du kanske säger “Ja, men innan rekommenderade ni E.ON och Mer” eller “Vi valde Mer eftersom ni hänvisade oss till det” eller “Jag installerade en laddbox från E.ON för att ni sa det”. Det är korrekt att vi tidigare rekommenderade både E.ON och Mer, vilket gjordes utan att vi visste att dessa samarbetspartners i framtiden skulle avveckla hemmaladdning eller välja att fokusera på annat.
Med detta vill vi förtydliga att oavsett hur tråkigt, krångligt eller frustrerande det kan vara, står vi redo att vägleda dig och hjälpa dig att koppla upp dig till OKQ8 och Northe, som fortsätter att växa och förse laddare med hemmaladdning.
Kanske kan följande sidor vara till hjälp? Om inte, skriv gärna till kontakt@support.santanderleasing.se och förklara vad du önskar få hjälp med.
- Laddlösningar för hemmaladdning
- Vad händer om företaget som tillhandahåller din laddbox plötsligt beslutar att avveckla sin tjänst – och ersättningen för hemmaladdning uteblir?
- Miljözon klass 3 i Stockholm City träder i kraft den 31 december 2024
- Klimatpremie för lätta eldrivna lastbilar
- Elbil vs Diesel - Jämförelse av kostnader & miljö
- Elbil vs Vinter - Vad ska du tänka på?
- Elbilsdäck - hur mycket däck förbränner elbilen?
- Vad kostar det att ladda elbilen hemma?
Publicerad 17 november, 2025
Kundportal och inloggning till den:
Inloggning till kundportalen ska först och främst ske genom att ditt företags bilansvariga godkänner användning med att skicka inbjudan. Vi kan också göra det på begäran från den bilansvariga.
I kundportalen kan du räkna på bilar utefter företags bilpolicy (dess parametrar och ramar), se leasingpris och, ännu bättre, den totala kostnaden, samt om bilen är godkänd eller inte, och hur mycket bilen överstiger företagets budget. Utöver detta kan du även se förmånsvärde, brutto och netto per månad. Slutligen förarens estimerade nettokostnad.
Kundportal: Skapa offert med TCO Verktyg
Publicerad 17 november, 2025
Större flexibilitet är nödvändigt. Att ladda elbilar endast på OKQ8 och Circle K fungerar inte.
Om laddning via OKQ8 och Circle K inte räcker eller passar, kan Northe vara ett bra alternativ. Diskutera med din bilansvarige att lägga till Northe i företagets drivmedelskort. Företaget kan välja olika drivmedelsbolag och inkludera detta i bilpolicyn. Utifrån detta val vet vi sedan vilka drivmedelskort som ska beställas till förarna, inklusive dig själv. Besök Förartjänster för att se erbjudna kort, med vetskap om att det tillkommer en kostnad.
Publicerad 17 november, 2025
Låt oss en gång för alla reda ut frågan om Tesla.
Tesla vill helt enkelt inte samarbeta med leasingbolag. Självklart hade vi gärna samarbetat med samtliga leverantörer, men vissa vill göra allt på sitt eget sätt. Tesla är ett av dessa företag. Vi är inte ensamma om detta; fråga vilket leasingbolag som helst och du får samma svar: Tesla vill inte samarbeta. Vi har haft dessa diskussioner upprepade gånger, men Tesla vill inte ändra sin inställning.
Ett exempel är att förare av Tesla vill av allt att döma kunna ladda både på Tesla supercharger och Tesla-hemmaladdare samt få ersättning för tjänsteladdning. Här skickar inte Tesla den nödvändiga statistiken till leasingbolaget, som i sin tur i kombination med körjournalsdata hanterar ersättningen för föraren eller att bolaget ersätter föraren direkt.
En annan sak som Tesla gör är att kommunicera direkt med förare utan att i god tid informera arbets- och leasinggivare om att bilen är leveransklar. Detta är inte ett problem vid privatkunder, men för företagskunder är det desto värre. Det leder till att förare vid uthämtning av sin nybeställda Tesla ofta gör det utan ett kopplat drivmedelskort, vilket förhindrar ersättning för laddning.
Tesla-förare bör omedelbart kontakta kontakt@support.santanderleasing.se när de får besked om att deras bil är klar för hämtning. Ange bilens registreringsnummer för att vi ska kunna koppla drivmedelskortet korrekt och säkerställa att du kan få ersättning för laddning.
Oavsett detta är Tesla mycket skickliga på det de gör och tillverkar mycket attraktiva bilar. Det är alltid bäst att avsluta på en positiv ton. Vi vill verkligen understryka att ovanstående absolut inte är något hinder eller någon form av rekommendation från oss att du inte ska välja Tesla. Val av bil är inget vi lägger oss i. Men vi vill bara förtydliga att Tesla ofta tenderar att göra som Tesla själv vill.
Publicerad 17 november, 2025
Vad ska jag göra vid återlämning?
Många av er kommer någon gång att återlämna ett fordon, och när tiden närmar sig kommer vi att meddela dig. Det kan dock vara bra att i god tid läsa på om hur processen fungerar. På Förartjänster hittar du Återlämning av leasingfordon. Här kan du ladda ner en praktisk lathund som tydligt beskriver vad du som förare behöver göra och vad du kan förvänta dig vid återlämningen. Scrollar du längre ner hittar du även vanliga frågor och svar kring ämnet.
Formuläret för återlämning fyller du som förare i samma dag som bilen lämnas tillbaka. Vi rekommenderar att du bekantar dig med formuläret redan innan kontraktstiden löper ut, så du vet exakt vad som behöver anges.
Saknar du något material, ytterligare vägledning eller önskar mer information är du välkommen att kontakta oss på kontakt@support.santanderleasing.se.
Publicerad 17 november, 2025
Varför ska man rapportera körsträckan på daglig basis?
I många fall krävs detaljerad dokumentation för att kunna styrka utlägg eller ersättningar, särskilt när det gäller skattemässiga avdrag. Kort sagt ger en daglig rapportering en tydligare och mer detaljerad översikt över resorna, vilket underlättar administration, kontroll och efterlevnad av regelverk.
Om ditt företag däremot inte har behov av daglig registrering är det naturligtvis inte heller nödvändigt för oss.
Det är enbart körningar i tjänst som du är skyldig att registrera antingen via våra tjänster eller egen lösning hos din arbetsgivare.
Instruktionsvideo Körjournal Santander Leasing 2025
Publicerad 17 november, 2025
Varför är det svårt att hitta ett telefonnummer på er hemsida?
Vårt telefonnummer finner du alltid längst ner på santanderleasing.se, längst ner i offerten, längst ner i detta mail, och generellt i samtliga våra kommunikationsbrev. Här är det även tydligt angivet: 040 94 75 40.
Du kan kontakta oss vardagar mellan kl. 8 och 17. Däremot arbetar vi inte utanför dessa tider. Dock finns hjälp att få efter kontorstid om du exempelvis tappat bort ditt drivmedelskort, råkat ut för haveri eller fått en skada som hindrar dig från att köra vidare. Mer information om våra öppettider och kontaktuppgifter hittar du även under Kundservice.
Publicerad 17 november, 2025